Undervisning 11-03-2014

Vi skal have forårets første skoledag i Kastaniehaven og vi starter dagen med at tale om frø, hvordan de spirer, at de udvikler rødder og hvad de bruger rødderne til.

Vi printer et godt billede ud fra Googles billedsøgning som viser hvordan et frø spirer og bliver til en kim-plante.

Vi ser også disse videoer flere gange og får et godt indblik i spire-processen.

)

Vi laver en plan over havens højbede og finder ud af hvilke vi kan udplante grøntsager m.v. i senere på året. Vi drøfter også hvilke grøntsager og krydderurter vi gerne vil have i have i år i højbedene og i drivhuset, herunder hvilke vi mangler frø til.

Vi snakker om hvad der er grøntsager og hvad der er krydderurter.

Bagefter kører vi en tur på Esbjerg planteskole og henter lidt forårs-blomster i Påskefarver, 3 nye spirebakker/-kasser, grøntsagsfrø vi mangler, læggekartofler og insektnet.

Derefter går vi ud i det fantastiske forårsvejr og Martin samler omhyggeligt de nye spirebakker, fylder jord i vores eksisterende og de nye spirebakker.

Hundene er med i haven

Martin samler spirebakke 1

Martin samler spirebakke 2

Martin samler spirebakke 3

Martin putter jord i spirebakke 1

Derefter laver han omhyggeligt huller i de enkelte spirebakker og sår de frø vi har planlagt.

Klar til at så frø 1

Martin sår frø i spirebakker

Martin sår frø i spirebakke 1

Martin sår frø i spirebakke 2

Martin sår frø i spirebakke 3

Martin sår frø i spirebakke 4

Martin sår frø i spirebakke 5

Martin sår frø i spirebakke 6

• Blomkål, brokolli og kålrabi
  • Tomater, agurker, honningmelon og basilikum (til drivhuset)
  • Porrer og chikorisalat
  • Dild og persille
  • Tre slags sommerblomster, herunder masser af tagetes som er gode til biodynamisk bekæmpelse af skadevoldere der kommer nede fra jorden. Så dem vil vi plante ud sammen med blandt andet kål.

Alle spirebakker klar