Kastaniehaven 06-05-2012

Kastanieskolen holder Påskeferie som alle andre skoler, men det gør Kastaniehaven ikke 🙂

I dag fik Kastaniehaven besøg og hjælp fra Farfar (tidligere tømrermester), som kom og hjælp os med at bygge nye højbede så vi har kapacitet til at dyrke mange flere grøntsager, bær m.v.

Højbedene er lavet af 5cm tykke og ca. 30 cm. høje lærkeplanker, som er så olieholdige, at de næsten er mere holdbare end træ der er trykimprægneret. De højbede vi allerede har er også lavet af lærk, holder stadigvæk utrolig godt og er fra 2005.

Nu har vi udvidet med 7 højbede af 3 x 1 m og 4 mindre højbede af 1 x 1 m, samlet har vi nu udvidet med yderligere 25 m2 højbede.

Næste opgave bliver at få kulegravet alle højbedene, så græsset bliver vendt og jorden løsnet i dybden, og efter Påske skal vi have bestilt en container med ca 9 m3 havejord som vi skal have kørt på.

De store højbede skal primært bruges til grøntsager og de små højbede skal bruges til de bærbuske vi har bag ved huset, men som p.t. mistrives der da de står i dårlig jord.

Martin hjælper farfar med at bygge de nye højbede
Martin hjælper farfar med at bygge de nye højbede ved konstant at forsyne ham med skruer

Martin får også lov til at bruge batteriboremaskinen

Højbedene bliver lagt ud i haven efterhånden som de bliver samlet

Sidste højbed er nu samlet og et godt stykke arbejde er veloverstået

Farfar knokler med mukkerten og sikrer hvert højbed med fire pæle

Højbedene er færdige og klar til ny havejord
Højbedene er færdige og klar til ny havejord. Læg mærke til at det gamle bålsted er sløjfet og flyttet tættere på huset

25 m2 højbede er færdige og klar til ny havejord

Højbedene er færdige og klar til ny havejord
Højbedene er færdige og klar til ny havejord (ca. 9 m3 skal vi fylde i dem)

Hector pynter i haven alene ved sin tilstedeværelse
Hector pynter som sædvanligt i haven alene ved sin tilstedeværelse

3 thoughts on “Kastaniehaven 06-05-2012

1. Sikke noget lækkert træ som i har fået fingrene i der! Vi har også lige fået bygget et par højbede, så det bliver spændende at se om det er noget man bliver afhængig af. Men hold da helt op, hvor skal man bruge meget jord, hvis man laver dem i en god højde. Vi endte med at fylde næsten 1 tons i hver højbed – lidt mere end vi havde regnet med i første omgang!

• Hej Emil
      Det kan man nemt blive afhængig af, for det er så nemt at overskue at luge og ordne et bed ad gangen frem for en stor have 😉

Ja der skal meget jord i, godt man kan bestille god havejord og få det leveret ved ens adresse 🙂

/Grosen