Undervisning 24-11-2016

Kalender
Er April om vinteren?: ___________
Er Juni om foråret?: ___________
Er September om efteråret?: ___________
Er November om sommeren: ___________

Hvilken årstid er marts, april og maj?: _______________

Hvilken måned liggger uge 43 i?: ____________

Hvor mange forskellige årstider er der?: _______________

Dansk
Bog: Vinter på Solvej
Side 6 og 7, læs tekst der handler om vinter, se billeder og besvare spørgsmål hertil.

Bog: Lidt om leoparden
Læse side 5-7, 2x, genfortælle handlingen

Bog: Camilla og Morten 2
Side 42, opgave 60: Der er 14 sætninger som skal relateres til et billede af børn der kører på kælk om vinteren.
Side 43, opgave 61: Der er 8 sætninger som skal relateres til 8 forskelllige billeder, så en sætning og et billede passer sammen.


Kort med høflighedsfraser:
Læs taleboblen.
Tal om hvad situationen omhandler.
Hvad tror I at dem som bliver talt pænt til svarer tilbage?

Krydsord: Sofus’ Lillebror nr. 508
– side 5, Find ord i 2. kolonne, som er gemt i bogstavs-matrice (lodret), brug evt. en farveblyant. Tal om hvad de fundne ord betyder.

Bog: Opgaveordbog for sprogører A:
– Side 39, Der er 27 billeder af alle de ting/dyr som bogen har omhandlet. Der skal skrives hvad man kan se på billederne samt med korrekt en/et foran. Derefter er bogen færdig 🙂

Bog: Nikolaj – Streg 5
– side 31: Læse de næste 21 ord fra ordlisten (s og t) og tal om hvad de betyder eller hvad man bruger dem til (hvis muligt)

Bog: Nikolaj – Streg 6
– side 16 og 17 opgave 8: Skrive de 20 rimord der ses som tegninger. Bagefter forbinde punkter med streger på næste side, for de rimord der findes, så der dannes en tegning

Sætning: “Søndag morgen kører Mor i supermarkedet på sin cykel, for at hente frosne rundstykker, og imens dækker Henrik og hans søster Henriette bord foran fjernsynet i stuen. Tallerkner, knive, glas, marmelade, Nutella, honning, puddersukker og appelsinjuice. Imens tænder far for ovnen, koger blødkogte æg og laver kaffe. De skal se en film og hygge sig imens de spiser morgenmad. Men Henrik og Henriette kan ikke blive enige om, hvilken film de skal se. Men så siger far, at sidste gang de så en film sammen, da var det Henrik, der fik lov at bestemme, hvilken film de skulle se, så nu måtte det være Henriettes tur. Og Henriette vælger, at de skal se en film om hunden Lassie. Så kommer mor hjem fra supermarkedet og far sætter rundstykkerne i ovnen, og da rundstykkerne er klar, så sætter de sig alle 4 ind foran fjernsynet, og spiser morgenmad.

Her skal I skiftes til at spørge hinanden og svare, når Læreren svarer skal svarene af og til være forkerte svar som Martin skal vurdere. Først når Lærerens svar er korrekt skal det rigtigt svar skrives ned

Lærer spørger Martin:
Hvem kører hen i supermarkedet?: ___________________________

Martin spørger Lærer:
Hvordan kommer mor hen til supermarkedet?: ___________________________

Lærer spørger Martin:
Hvornår kører mor afsted til supermarkedet?: ___________________________

Martin spørger Lærer:
Hvad skal mor købe i supermarkedet?: ___________________________

Lærer spørger Martin:
Hvor mange børn er der?: ___________________________

Martin spørger Lærer:
Hvad hedder børnene?: ___________________________

Lærer spørger Martin:
Er børnene to drenge?: ___________________________

Martin spørger Lærer:
Hvad laver Henrik og Henriette?: ___________________________

Lærer spørger Martin
Hvad skal de drikke?: __________________________________________________

Martin spørger Lærer:
Laver far spejlæg?: __________________________

Lærer spørger Martin
Hvad laver før – udover – at lave kaffe?: __________________________

Martin spørger Lærer:
Hvorfor tænder far for ovnen?: __________________________

Lærer spørger Martin
Hvad kan de smøre eller putte på rundstykkerne?: _______________________________________________

Martin spørger Lærer:
Kan de blive enige om hvad de skal se i fjernsynet?: __________________________

Lærer spørger Martin:
Hvem får lov at bestemme, hvad de skal se i fjernsynet?: ___________

Martin spørger Lærer:
Hvilken film vælger Henriette?: __________________________

Bog: Forstå hvad du læser 2:
– Side 3: Der er 2 tekster og derefter skal der besvares 3 spørgsmål til hver tekst. Nederst skal tegnes to tegninger som passer til det læste.
– Side 4: Alfabetøvelse. Farve matrice hvis ordene i matricen er køretøjer. 4 billeder og til hvert billede er angivet 6 ord og der skal sættes ring og skrives det ord som passer til billedet.

Bog: Kædebøgerne, hæfte 2:
Side 72, 73 og 75. Opgaver hvor ord/sætninger skal passe til billeder.

Klokken
iPad app: Moji Klockis:
– bane 4 og 5

Matematik
iPad app: Sensei Learning
– Klik på ‘Opgaver’
– Nederste venstre hjørne klik så kun gange er grøn
– Vælg ‘Centauri 660’
– Løs de først 5 opgaver, på papir (fotokopier af udvidet-gangeskema) og skriv resultat ind i programmet ved ‘SVAR’

iPad app: MathCards
– Kør runde med plus og divider opgaver

iPad app: Ace Multiplay
– Vælg ‘Grid play’
– Spil to runder, og I hver må der kun være 2 fejl, ellers skal banen tages forfra

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

20 + 14 =