Supervision som sædvanligt sammen med vores supervisor Svein Magner Hansen fra TIPO i Norge. Vi har også besøg af Martin støttelærer fra Markusskolen.
Den nye og ændrede samtaletræning som foregår i skolen uvikler sig kun langsomt i henhold til Martins støttelærer. Det træningen går på er at få Martin til at blive bedre til at spørge til og vise interesse for det andre børn er interesserede i?
Vi drøfter derfor hvilke tiltag der kan få processen til at gå hurtigere?
- Samtalen skal ikke kun holdes mundtligt igang af Martins støttelærer, der skal nogle redskaber med til at understøtte samtalen. Vi skal udarbejde billeder af situationer som man kan drøfte “Hvad nu hvis” ud fra
- Billeder af et barn der går på jernbaneskinner
- Et køleskab man har glemt at lukke for
- Man går udenfor i regnvejr uden regntøj på
- etc.
- Samtalen kan også laves om til en leg, hvor Martin skal udenfor døren og klassekammeraterne, der deltager i samtaletræningen, får information fra Martins støttelærer om noget Martin snart skal og som han er interesseret i at finde ud af
- Næste tur i skøjtehallen
- Hvornår kommer Lego batman i legetøjsbutikkerne
- Hvornår åbner Legoland
- Hvornår skal han lege med en god ven?
- Martins støttelærer får DVD med små animationsfilm, hvor hun så undervejs sætter på pause og børnene skal drøfte hvad der mon nu kan ske i filmen
- Martins støttelærer får Papa Moll kort, som Martin har øvet hjemmefra, og så skal børnene lægge dem sammen, undtagen de sidste 1-2 kort og så skal de drøfte hvad disse mon kan indeholde. Senere skal det være tilsværende kort, men hvor Martin ikke har øvet dem hjemmefra
Supervision af hjemmeundervisningen var:
- Se fremskridt i addition og subtraktion, vi er enige om at Martin nu skal vende tilbage til sine skolebøger når det drejer sig om addition, mens subtraktion venter lidt endnu
- Vi ser de fremskridt Martin har gjort I at kunne fortælle om og bøje navneord (abbed -> afbud) og vi er enige om at Martin udstråler så stor glæde ved at mestre denne viden og at han meget gerne vil fortælle det til hele bordet og ikke kun til den forældre der ‘underviser’, at vi fortsætter med disse øvelser. Martin husker fint bøjningerne af navneordene, og de ord som i første omgang var svære at få vendt i munden sidder nu ordret uden fejl.
- 2+, 3+ og 4+ via flashkort er netop repeteret i hjemmeundervisningen, så vi repeterer 5+ og 6+ og disse mestrer Martin fortsat
- Vi ser at Martin nu næsten kan 7x tabellen udenad, at han næsten kan alle 2x via flashkort og fremviser hvordan vi øver de nye 3x via flashkort grundigt