Undervisning 13-10-2016

Kalender
Februar, marts, april, maj: Korrekt? ________
November, december, januar, februar: Korrekt? _______
September, oktober, januar, december: Korrekt? ________
Januar, februar, marts, maj: Korrekt? ________
Juni, juli, august, september: Korrekt? _______
Hvor mange måneder er der i den årtid der hedder Efterår? _______
Skriv navnene på de tre måneder der er Efterår: ________________________________________

Dansk
Bog: Efterår på Solvej
Side 4, læs tekst, se billede og besvare spørgsmål hertil

Bog: Camilla og Morten 2
Side 3, opgave 1: Der er billeder af 4 børn og der er 8 tal ud for deres hår, tøj, sko etc og man skal skrive på linier nedenfor, hvad det er tallene “peger på” og hvilken farve det har.
Side 4, opgave 2 og 3: Udpege blandt 8 tegninger de ting man bruger til at bage med. Sætte kryds ud for sætninger som repræsenterer ting, som Martin kan lide at lave i sin fritid.
Side 5, opgave 4: 8 sætninger og 8 tegninger skal kobles sammen
Side 7, opgave 7: 7 linier med ord, hvor ordene står rodet og man skal sætte dem sammen til korrekte sætninger på linier nedenfor.

Billedserie:
Lægge billedserie i korrekt rækkefølge. Skriv historien bag på på hvert billede. (A4 ark).

Krydsord: Sofus’ Lillebror nr. 508
– side 25, Find ord i første kolonne, som er gemt i bogstavs-matrice. Tal om hvad de fundne ord betyder.

Bog: Lidt om flagermusen
Læse side 16, 2x, genfortælle handlingen

Bog: Opgave ordbog for sprøgører A:
– Side 21, opgaver om mad, her skal man genkende dem (der er en hjælpe ordliste) og skrive dem på linier nedenfor med korrekt en/et foran.

Bog: Nikolaj – Streg 5
– side 18 og 19 opgave 9: forbinde ord ved tegning nr. 2 (en brønd)
– side 20 og 21 opgave 10: Skrive rimord og der er en tegning så man kan regne ud hvilket rimord der skal stå. Forbinde punkter med streger på siden under, for de rimord man finder, så der dannes en tegning

Bog: Nikolaj – Streg 4
– side 30: gennemgå den alfabetiske-ordliste og tale om hvad billede 19-36 forstiller og evt. hvad man bruger dem til

Sætning: “Hans kører hen i supermarkedet på sin scooter lørdag formiddag for at handle mad ind til sin mor, Hans’ mor er nemlig så gammel, at hun ikke længere selv kan handle ind.”

Her skal I skiftes til at spørge hinanden og svare, når Læreren svarer skal svarene af og til være forkerte svar som Martin skal vurdere. Først når Lærerens svar er korrekt skal det rigtigt svar skrives ned

Lærer spørger Martin:
Hvem kørte hen i supermarkedet?: ___________________________

Martin spørger Lærer:
Hvordan kommer Hans hen til supermarkedet?: ___________________________

Lærer spørger Martin:
Hvor kører Hans hen?: ___________________________

Martin spørger Lærer:
Hvornår kører Hans hen i supermarkedet?: ___________________________

Lærer spørger Martin:
Hvad skal Hans købe i supermarkedet?: ___________________________

Martin spørger Lærer:
Hvem skal have maden som Hans køber?: ___________________________

Lærer spørger Martin:
Hvorfor kan Hans’ mor ikke selv handle ind?: ___________________________

Træne: “I stedet for”
– Læg skruetrækker, hammer, tommestok og kartoffel på bordet:
– Spørg, giv mig en ting jeg kan bruge til at bygge med?: _____________
– Spørg, giv mig noget andet jeg kan bygge med “i stedet for”: _____________
– Spørg, giv mig noget andet jeg kan bygge med “i stedet for”: _____________
– Kartoflen skal være den ting der ligger tilbage på bordet

– Læg æble, pære, passionsfrugt og æske med tandstikker frem på bordet:
– Spørg, giv mig en ting jeg kan spise?: _____________
– Spørg, giv mig noget andet jeg kan spise “i stedet for”: _____________
– Spørg, giv mig noget andet jeg kan spise “i stedet for”: _____________
– Æsken med tandstikker skal være den ting der ligger tilbage på bordet

Bog: Stav Selv 6:
– side 40, opgave 40: Der er 11 sætninger som der skal skrives et svar til. Her er tre ord som er svære/ukendte for Martin som der er sat streg under, tal om hvad de betyder (meter, udgifter, time). Bagefter skal man finde et kontrolord for et erhverv.

Bog: Forstå hvad du læser 1:
– Side 34: Fire sætninger beskriver hvad der skal tegnes i og udenfor et akvarium. 15 ord står i en 5×3 matrice og nedenfor er billeder af ordene gruperet i et grønt og et gult område. Står billedet for et ord i matricen i et grønt område, skal feltet males grønt.

Bog: Kædebøgerne, hæfte 1:
Side 16, 17, 18, 20, 21, 22, 23, 25 (skriv blot tal) og 27. Opgaver hvor ord skal passe til billeder.

Kamera
Gå ud i haven og tag 3 billeder af bistaderne, se om I kan få bier med på billederne.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

one + fourteen =