Undervisning 08-11-2016

Remse ugedage
Remse måneder
Sæt kryds i kalenderen frem til i dag
Hvilken dato har vi i dag? __________________
Hvilken ugedag har vi i dag? _________________

Bog: Efterår på Solvej
Side 14 og 15, læs tekst der handler om dyr der samler forråd og dyr der rejser sydpå om vinteren, se billeder og besvare spørgsmål hertil.

Side 21, opgave 27: Der er billeder af dyr og på linier nedenfor skal man skrive om et dyr ses i landbruget eller i zoo.
Side 22, opgave 28: Besvare spørgsmål med ja/nej
Side 22, opgave 29: 8 billeder skal sættes sammen til sammensatteord
Side 23, opgave 30: Der er et billede af børn der bader ved stranden og nedenfor 9 tilhørende ja/nej spørgsmål der relaterer sig til billeder

Billeder med antonymer (modsætninger) – nye kort:
10 ark med billeder af modsætninger. Underviseren ser bag på arket først for at vide med sikkerhed hvad der menes, mens eleven skal forsøge at finde ud af det udelukkende ved at se på billederne. Hvis eleven er i tvivl skal underviseren nævne et af ordene og eleven skal så ud fra det finde modsætningen. Hvis et kort klares uden fejl lægges det til side, hvis et kort kræver hjælp eller har fejl lægge det nederst i bunken til det kan huskes udenad.

Krydsord: Sofus’ Lillebror nr. 508
– side 27, halvside-kryds.

Bog: Lidt om haren
Læse side 10-11, 2x, genfortælle handlingen

Bog: Opgaveordbog for sprogører A:
– Side 28: opgaver om dyr i Danmark, der er 27 billeder af dyr per side som billeder, og hvor navnet på dyret skal skrives med korrekt en/et foran.
– Side 29: opgaver om dyr i landbruget, der er 6 billeder af dyr, og hvor navnet på dyret skal skrives med korrekt en/et foran.

Bog: Nikolaj – Streg 6
– side 2 og 3 opgave 1: Markere vokaler i 36 ord og bagefter dele dem i stavelser. Bagefter forbinde punkter med streger på næste side, for de ord der der er helt, her er ordene vist som små tegninger.

Bog: Nikolaj – Streg 5
– side 30: Tag de næste 18 ord fra ordlisten (C og D). Læs dem enkeltvis og tal om hvad det er eller hvad det kan bruges til (hvis muligt)

Sætning: Preben går en tur med sin hund i parken lørdag formiddag, det er en kold dag og det regner. Preben har heldigvis regntøj på så han ikke bliver våd, men hans hund bliver våd og derfor går de hurtigt så de hurtigt kan komme hjem igen og hundens pels kan bliver tør igen. De går fra huset hen til parken, det tager 7 minutter. Så går de rundt i parken og det tager 10 minutter og så går de hjem igen og det tager også 7 minutter. På vejen hjem møder Preben sin gode ven Allan, men i dag standser de ikke op og taler sammen fordi det regner, så de nøjes med at hilse på hinanden og skynde sig videre.

Her skal I skiftes til at spørge hinanden og svare, når Læreren svarer skal svarene af og til være forkerte svar som Martin skal vurdere. Først når Lærerens svar er korrekt skal det rigtigt svar skrives ned

Hvad hedder personen?: ___________________________

Martin spørger Lærer:
Hvad er det for et dyr han har?: ___________________________

Hvor går Preben tur henne med sin hund?: ___________________________

Martin spørger Lærer:
Hvornår er Preben ude at gå tur med sin hund?: ___________________________

Lærer spørger Martin:
Hvordan er vejret mens Preben går tur med sin hund?: ___________________________

Hvorfor bliver Preben ikke våd selvom det regner?: ___________________________

Har Prebens hund også regntøj på?: ___________________________

Martin spørger Lærer:
Går Preben og hans hund hurtigt eller langsomt i dag?: ___________________________

Lærer spørger Martin:
Regnestykke (diskuter om i skal bruge plus eller minus):

__________: Hvor lang tid tager det at gå fra huset og hen i parken?

[__]______: Hvor lang tid tager det at gå rundt i parken?

[__]______: Hvor lang tid tger det at gå fra parken og hjem igen?

=_________: Hvor lang tid tager hele gåturen?

Hvem møder Preben på vej hjem fra parken?: ___________________________

Hvorfor taler Preben og Allan ikke sammen i dag?: ___________________________

– Side 42: Der er 18 ord, men kun 12 af dem er rigtige ord, disse skal findes og skrives på linier nedenfor. Følge vokalerne i en matrice og finde frem til hvad en kat godt kan lide at spise.

Bog: Kædebøgerne, hæfte 2:
Side 2, 3, 4, 6, 7, 8, 9, 11 (skriv tal) og 13. Opgaver hvor ord/sætninger skal passe til billeder.

iPad app: Moji Klockis:
– bane 4 og 5

iPad app: Sensei Learning
– Klik på ‘Opgaver’
– Nederste venstre hjørne klik så kun gange er grøn
– Vælg ‘Luhman 659’
– Løs de første 5 opgaver, på papir (fotokopier af udvidet-gangeskema) og skriv resultat ind i programmet ved ‘SVAR’

– Kør runde med plus og divider opgaver