Undervisning 03-11-2016

Kalender
Hvor mange dage er der i April: ___________
Hvor mange dage er der i Juni: ___________
Hvor mange dage er der i September: ___________
Hvor mange dage er der i November: ___________

Har de samme antal dage eller et forskelligt antal dage?: _______________

Hvor mange dage er der i Februar: ____________

Har Februar samme antal dage som de måneder der er nævnt ovenfor eller har de et forskelligt antal dage?: _______________

Dansk
Bog: Efterår på Solvej
Side 12 og 13, læs tekst der handler om efterår og frugttræer, se billeder og besvare spørgsmål hertil.

Bog: Camilla og Morten 2
Side 16, opgave 20: Der er et billede med børn i en klasse som har fritime/lektiecafe, og der er tilhørende 14 spørgsmål som skal placeres til den rigtige handling/ting på billedet.
Side 17, opgave 21: Der er 8 billeder af ting, og 4 af dem bruges når man skal udendørs og disse skal skrives som ord nedenfor.
Side 17, opgave 22: Der er 16 sætninger over ting man kan lide at lave om eftermiddagen og eleven skal sætte kryds ud for de ting han kan lide at lave/gøre.
Side 19, opgave 25: Der er 7 sætninger og for hver er der ern række ord tilknyttet som står i en rodet rækkefølge, og disse skal sættes sammen til en sætning der giver mening..

Billedserie:
Lægge billedserie i korrekt rækkefølge. Skriv historien bag på på hvert billede. (A4 ark).

Billeder med antonymer (modsætninger) – Gentage de samme kort som fra 01/11:
10 ark med billeder af modsætninger. Underviseren ser bag på arket først for at vide med sikkerhed hvad der menes, mens eleven skal forsøge at finde ud af det udelukkende ved at se på billederne. Hvis eleven er i tvivl skal underviseren nævne et af ordene og eleven skal så ud fra det finde modsætningen. Hvis et kort klares uden fejl lægges det til side, hvis et kort kræver hjælp eller har fejl lægge det nederst i bunken til det kan huskes udenad.

Krydsord: Sofus’ Lillebror nr. 508
– side 25, Find ord i 4. kolonne, som er gemt i bogstavs-matrice (lodret), brug en farveblyant. Tal om hvad de fundne ord betyder.

Bog: Lidt om haren
Læse side 7-8, 2x, genfortælle handlingen

Bog: Opgaveordbog for sprogører A:
– Side 26 og 27, opgaver om dyr i Danmark, der er 16 billeder af dyr per side som billeder, og hvor navnet på dyret skal skrives med korrekt en/et foran.

Bog: Nikolaj – Streg 5
– side 28 og 29 opgave 14: Skrive de 20 rimord der ses som tegninger. Bagefter forbinde punkter med streger på næste side, for de rimord der findes, så der dannes en tegning
– side 30: Tag de næste 13 ord fra ordlisten (B). Læs dem enkeltvis og tal om hvad det er eller hvad det kan bruges til (hvis muligt)

Sætning: “Da Louise kommer hjem fra skole fredag eftermiddag, ligger der en seddel på spisebordet i køkkenet, som hendes far har skrevet til hende. På sedlen står der at hun skal cykle op i det supermarked der hedder Rema1000 og der skal hun købe, grisefars, kartofler, gulerødder, saftevand og frosne rundstykker. Grisefarsen ved Louise at hendes far vil bruge til at lave frikadeller til aftensmad og de frosne rundstykker skal de have til morgenmad lørdag formiddag mens de sidder og hygger sig sammen foran fjernsynes. På bordet har hendes far lagt 2 pengesedler, en pengeseddel på kr. 200 og en pengeseddel på kr. 100,- Dem skal Louise tage med hen i Rema1000 og bruge til at betale med. I Rema1000 finder Louise alt det de skal bruge, hun fandt økologiske kartofler til kr. 15,- per pose, og økologiske gulerødder til kr. 17,- per pose, hun fandt også en flaske hyldeblomst saftevand der koster kr. 25, en pose med frosne rundstykker koster kr. 28,- og pakken med grisefars koster kr. 35,-. Louise går hen med alle de ting hun skal købe, betaler og cykler hjem igen.

Her skal I skiftes til at spørge hinanden og svare, når Læreren svarer skal svarene af og til være forkerte svar som Martin skal vurdere. Først når Lærerens svar er korrekt skal det rigtigt svar skrives ned

Lærer spørger Martin:
Hvad hedder personen?: ___________________________

Martin spørger Lærer:
Er det en dreng eller en pige?: ___________________________

Lærer spørger Martin:
Hvornår kommer Louise hjem?: ___________________________

Martin spørger Lærer:
Hvor var Louise henne før hun kom hjem?: ___________________________

Lærer spørger Martin:
Hvad finder Louise da hun kommer hjem fra skole?: ___________________________

Martin spørger Lærer:
Hvor ligger sedlen henne?: ___________________________

Lærer spørger Martin:
Hvem har skrevet sedlen til Louise?: ___________________________

Martin spørger Lærer:
På sedlen står der at Louise skal cykle afsted, hvor skal hun cyklen hen?: ___________________________

Lærer spørger Martin
Hvad skal Louise i Rema1000?: __________________________________________________

Martin spørger Lærer:
Hvad skal grisefarsen bruges til?: __________________________

Lærer spørger Martin
Hvem skal lave frikadellerne?: __________________________________________________

Martin spørger Lærer:
Hvornår skal de spise rundstykkerne?: __________________________

Lærer spørger Martin:
Hvad har Louises far lagt på bordet sammen med sedlen?: ___________

Regnestykke (diskuter om i skal bruge plus eller minus):

__________: Hvor mange penge er der på den første pengeseddel?

[__]______: Hvor mange penge er der på den anden pengeseddel?

=_________: Hvor mange penge har Louise at købe ind for?

Regnestykke (diskuter om i skal bruge plus eller minus):

__________: Hvad koster kartoflerne?

[__]______: Hvad koster grisefarsen?

[__]______: Hvad koster saftevand?

[__]______: Hvad koster gulerødderne?

[__]______: Hvad koster rundstykkerne?

=_________: Hvor meget skal Louise betale for det hun køber i Rema100?

Regnestykke (diskuter om i skal bruge plus eller minus):

__________: Hvor mange penge har Louise med til at betale med i Rema1000?

[__]______: Hvor mange penge skal Louise betale for alt det hun køber?

=_________: Hvor mange penge skal Louise have tilbage fra kasseassistenten i Rema1000?

Bog: Forstå hvad du læser 1:
– Side 38: Der er 4 tegninger og ud for hver er der flere ord og det ord der passer til tegningen skal markeres. Der er 13 tegninger og disse skal sættes sammen til 6 sammensatte ord og der er et billede som skal findes der ikke kan bruges som et sammensat ord. 6 tegninger der skal laves til sammensatte ord.
– Side 39: Der er 2 tekster og til hver tekst er der 3 spørgsmål som skal besvares.

Bog: Kædebøgerne, hæfte 1:
Side 72, 73 og 75. Opgaver hvor ord/sætninger skal passe til billeder.

Klokken
iPad app: Moji Klockis:
– bane 4 og 5

Matematik
iPad app: Sensei Learning
– Klik på ‘Opgaver’
– Nederste venstre hjørne klik så kun gange er grøn
– Vælg ‘Luhman 658’
– Løs de sidste 5 opgaver, på papir (fotokopier af udvidet-gangeskema) og skriv resultat ind i programmet ved ‘SVAR’

iPad app: MathCards eller 1×1 Galaxcy (eleven må selv bestemme)
– Kør runde med plus og divider opgaver eller gennemfør alle tabellerne.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

three × 3 =