Undervisning 01-11-2016

Hvor mange dage er der i August: ___________
Hvor mange dage er der i Oktober: ___________
Hvor mange dage er der i December: ___________

Har de samme antal dage eller et forskelligt antal dage?: _______________

Hvor mange dage er der i April: ____________

Har April samme antal dage som de måneder der er nævnt ovenfor eller har de et forskelligt antal dage?: _______________

Dansk
Bog: Efterår på Solvej
Side 10 og 11, læs tekst, se billede og besvare spørgsmål hertil.

Bog: Camilla og Morten 2
Side 14, opgave 16: Der er 8 billeder og 4 skal udpeges som noget man tegner og maler med, og navnene skal skrives på linier nedenfor.
Side 14, opgave 17: 16 sætninger med ting man kan lide at lave i Kastanieskolen og der skal sættes kryds ud for punkterne
Side 15, opgave 18: Der er 3 del-opgaver og i hver er der 4 bogstaver der skal bruges som første bogstav i et ord. Men kun 3 af de 4 ord kan bruges til at lave et ord, disse 3 bogstaver skal udpeges og bagefter skal der skrives en sætning med hvert af ordene. I alt 9 sætninger.

Billedserie:
Lægge billedserie i korrekt rækkefølge. Skriv historien bag på på hvert billede. (A4 ark).

Billeder med antonymer (modsætninger):
10 ark med billeder af modsætninger. Underviseren ser bag på arket først for at vide med sikkerhed hvad der menes, mens eleven skal forsøge at finde ud af det udelukkende ved at se på billederne. Hvis eleven er i tvivl skal underviseren nævne et af ordene og eleven skal så ud fra det finde modsætningen. Hvis et kort klares uden fejl lægges det til side, hvis et kort kræver hjælp eller har fejl lægge det nederst i bunken til det kan huskes udenad.

Krydsord: Sofus’ Lillebror nr. 508
– side 25, Find ord i 2. kolonne, som er gemt i bogstavs-matrice (nu lodret). Tal om hvad de fundne ord betyder.

Bog: Lidt om haren
Læse side 5-6, 2x, genfortælle handlingen

Bog: Opgaveordbog for sprogører A:
– Side 24 og 25, opgaver om dyr i Danmark, der er billeder af dem med tilhørende navne. Efter følgende er der 22 billeder, hvor navnet på dyret skal skrives med korrekt en/et foran.

Bog: Nikolaj – Streg 5
– side 26 og 27 opgave 13: Skrive de 21 ord der er afbildet som tegninger. Forbinde punkter med streger på siden under, for de rimord der findes, så der dannes en tegning
– side 30: Tag de 15 første ord fra ordlisten (A og B). Læs dem enkeltvis og tal om hvad det er eller hvad det kan bruges til (hvis muligt)

Sætning: “Karsten var ude at køre med bybussen mandag morgen kl. 7:15, han var på vej til sin skole. Karsten kan godt lide at tælle og han tæller, at der er 27 personer med bybussen. Kort før skolen stopper bussen ved et stoppested, der er 3 personer der stiger af bussen, og der er 2 nye personer der stiger på bussen. En af dem der stiger på er Karstens gode ven og klassekammerat, han hedder Lars. De sidder ved af hinanden i bussen og snakker lige til de når hen på skolen hvor de begge står af bussen.

Her skal I skiftes til at spørge hinanden og svare, når Læreren svarer skal svarene af og til være forkerte svar som Martin skal vurdere. Først når Lærerens svar er korrekt skal det rigtigt svar skrives ned

Hvem kører afsted?: ___________________________

Hvor kører Karsten hen?: ___________________________

Hvad kører Karsten med?: ___________________________

Hvornår kører Karsten afsted med bybussen?: ___________________________

Lærer spørger Martin:
Hvilket tidspunkt er det om morgenen hvor Karsten kører?: ___________________________

Martin spørger Lærer:
Hvad kan Karsten gode lide at gøre når han kører i bybussen?: ___________________________

Lærer spørger Martin:
Hvor mange personer kan Karsten tælle der er i bybussen?: ___________________________

Martin spørger Lærer:
Hvor stopper bussen før den når hen til skolen?: ___________________________

Lærer spørger Martin
Hvorfor stopper bussen ved busstoppestedet?: ___________________________

Kender Karsten nogen af dem som stiger på bussen?: __________________________

Lærer spørger Martin:
Hvor mange personer er der i bussen før den stopper ved busstoppestedet?:___________
Hvor mange personer stiger af bussen ved busstoppestedet?: __________

Regnestykke (diskuter om i skal bruge plus eller minus):

__________: Antal personer i bussen

[__]______: Antal personer der stiger AF bussen

=_________: Hvor mange er der nu i bussen?

[__]______: Antal personer der stiger PÅ bussen

=_________: Hvor mange er der nu i bussen?

Hvor mange personer er der i bussen når de kører videre fra busstoppestedet?: __________

Martin spørger Lærer:
Hvad hedder Karsten’s gode ven som stigger på bussen?: __________________________

Lærer spørger Martin
Hvordan sidder Karsten og Lars i bybussen?: __________________________

Hvornår stiger Karsten og Lars af bybussen?: __________________________

Bog: Forstå hvad du læser 1:
– Side 37: Der er to sætninger og til hver sætning er der 3 spørgsmål som skal besvares.

Bog: Kædebøgerne, hæfte 1:
Side 58, 59, 60, 62, 63, 64, 65, 67 (skriv tal) og 69. Opgaver hvor ord/sætninger skal passe til billeder.

Klokken
iPad app: Moji Klockis:
– bane 4 og 5

Matematik
iPad app: Sensei Learning
– Klik på ‘Opgaver’
– Nederste venstre hjørne klik så kun gange er grøn
– Vælg ‘Luhman 658’
– Løs de første 5 opgaver, på papir (fotokopier af udvidet-gangeskema) og skriv resultat ind i programmet ved ‘SVAR’

iPad app: MathCards:
– Kør runde med minus og gange opgaver