Undervisning 17-12-2013

9:04 -> 9:10 Morgensalme
Nr. 78 Blomstre som en rosengård
Fadervor

9:10 -> 9:25 Dansk
Læse 2x Tine og Bister side 27-30

9:42 -> 10:00 Dansk
Genfortælle det som lige er læst

Julehygge mens vi hjemmeunderviser
Julehygge mens vi hjemmeunderviser


10:21 -> 10:38 Dansk
Pirana 2 Dansk, side 39:
– opgave 1: finde 5 egennavne der er gemt i en tekst hvor man har glemt at skrive første bogstav med stort.
– opgave 3: finde på 5 udsagnsord som er uregelmæssige og bøje dem. Martin kan endnu ikke selv finde ud af at komme på sådanne udsagnsord, så jeg har fundet dem for ham (gør|gjorde,sidde|sad m.v.). Men han skal selv finde ud af hvordan de skal bøjes i datid.
– opgave ekstra: skrive 3 tal som bogstaver, jeg hjælper ham ved at sige ordlyden.

11:01 -> 11:30 Dansk
Pirana 2 Dansk, side 41:
– opgave 1: Der er billede af en haj og en mus og dyrene skal beskrives (farlig, sød, farver, størrelse etc)

Pirana 2 Dansk, side 42:
– opgave 2: Finde egennavne i et skema og male felterne de står i blå
– opgave 3: Blandt 24 ord skal man sætte ring om 12 tillægsord.
– opgave ekstra: En sætning står uden mellemrum og man skal finde ordene og skille sætningen ad

Frokostpause

Frokostpause – Martin smørrer selv madder
Frokostpause - Martin smørrer selv madder

12:30 -> 13:37 Matematik

Martin løser matematikopgave
Martin løser matematikopgave

Pirana 3 Matematik, side 23
– opgave 1: vi slår med en terning 36 gange og skriver op hvor mange gange vi slår 1,2 … 6. Derefter skal antal gange et antal øjne er slået males ind i et søjlediagram

Matematik – Nyindkøbte terninger til at løse matematikopgaver
Matematik - Nyindkøbte terninger til at løse matematikopgaver

Pirana 3 Matematik, side 24
– opgave 1: der er 3 børn der har skudt til måls med 4 skud hver på en skive. Point skal overføres fra skydeskiven til en resultatliste og lægges sammen for at finde vinderen.
– opgave ekstra: der er 2 stor tal i midten med 5 cirkler rundt om, og der er forudfyldt tal i 2 af cirklerne. Når man lægger tallene i de 5 små cirkler sammen skal de tilsammen give det store tal som resultat. Martin foreslår selv 2 tilfældige tal og det sidste tal beregner vi. Vi ser det visuelt ved at stable terninger over hinanden, den ene stak er en terning højere end den anden (og i en unik rød farve). Vi skal så regne ud hvad den røde præcist er ved at tage værdien af den store søjle og fratrække værdien af den lille søjle. Denne form for opgaver kræver mange gentagelser før Martin selv kan forstå at løse dem. Vi er begyndt at bruge en lommeregner til opgaver med tal > 10, da det speeder arbejdet op.

Matematik – Finde 3 ekstra tal som får additionsstykket til at gå op
Matematik - Finde 3 ekstra tal som får additionsstykket til at gå op
Matematik – Bruger den røde terning til at visualisere den ubekendte
Matematik - Bruger den røde terning til at visualisere den ubekendte

Pirana 3 Matematik, side 25
– opgave ekstra, tallene i en talpyramide skal lægges sammen hele vejen til toppen.

14:20 -> 14:52 Engelsk
Øve engelske navneord via YouTube videoer

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *