Undervisning 13-01-2017

Bog: Længde 1
– side 10: Der er to billeder med forskellig længde på veje/stier og den sti som passer til beskrivelsen under hvert billede skal males.
– side 11: Billede af to personer og på den ene males et langt og på den anden et kort smykke der passer til beskrivelsen under billederne
– side 12: Billede af to personer, den ene skal have et langt den anden et kort slips tegnet på, så det passer med beskrivelsen under billederne.
– side 13: Samme som opgaven side 12, her er det blot hår med en bestemt længde der skal tegnes på to personer.
– side 14: Billede af en hånd. Der skal skrives navne på fingrene på hånden og øve hvad de hedder. Nederst er 5 spørgsmål om fingrenes individuelle længdeforskelle og disse skal besvares med ja/nej.
– side 15: Samme om opgave 14, er der det blot hele kroppen og 5 ja/nej spørgsmål til længdeforskelle på legemsdele.

Kryds: Sofus’ lillebror krydsord nr. 508
– side 21, lave ord pusleri hvor ord skal indsættes i matrice efter deres længde og hvordan de kan kombineres med hinanden bogstaver lodret/vandret.

Bog: Dyr omkring os
– side 7: En tekst om ræven og en om pindsvinet. Til hver tekst er der 4 spørgsmål som skal besvares mundtligt
– side 8 og 9: En tekst om rådyret og et om grævlingen. Der er 8 billeder til hvert dyr og der skal sættes kryds ved de billeder der relaterer sig til hvert dyr.
– side 10: En tekst om slanger i Danmark. Her er der 6 spørgsmål til teksten som skal besvares mundtligt.

Bog: Nikolaj, streg 6
– side 31: Gennemgå 17 ord fra ordlisten (igen med s), læse dem og drøfte hvad det er eller kan bruges til (hvis relevant).

Bog: Forår på Solvej:
– side 9 og 10: En kort tekst til et billede på begge sider, bagefter er der spørgsmål til teksterne, som skal besvares.

– side 31: 2 tekster med tilhørende spørgsmål. Nederst skal der laves en tegning som passer til de læste tekster
– side 32: Finde vej i labyrint hvor man kun må gå forbi ord der repræsenterer talnavne fra 1 (et) til 10 (ti). Der er tre sætninger hvor ordene står rodet, på linier nedenfor skal ordene sættes sammen til en forståelig tekst. Der er 16 ord i en matrice og de ord der repræsenterer ting som to børn kan gøre skal farves.

Bog: Opgave-ordbog for sprog-ører B:
– side 13. Der er 13 billeder fra ting man ser ved og på en motorvej. Ordene der passer til billederne skal skrive og med korrekt en/et foran. Hvis man er i tvivl om hvad et billede forestiller, så er de listet på side 12.

– side 24, opgave 27: Der er 4 billeder og nedenunder er der en beskrivelse af billedet, men der mangler nogle ord til beskrivelsen. Disse står listet i en boks nederst på siden, så disse ord skal sættes ind de steder i billed-beskrivelserne, få de danner relevante sætninger.
– side 25, opgave 28: Der er et billede af 4 børn der pakker ting til en lejrtur og med tilhørende tekst. Nederst er der 6 sætninger til teksten/billedet som skal besvares.

– side 10 og 11: Der er en 2 tekster og 2 billeder til hver tekst. Til hvert billede er der en sætning der beskriver situationen ‘før’ og man skal skal så udpege det billede, som det er logisk sker ‘bagefter’.
– side 12 og 13: Der er 4 billeder og man skal skrive på linier nedenfor om man gør tingene morgen eller aften.
– side 14: Billeder af ting man gør formiddag, middag og eftermiddag. På et ur skal man tegne de tre tidsrum forskellige farver.
– side 15: Der er 5 beskrivelser af ting man gør og man skal sætte kryds ud for om man typisk gør dette formiddag eller eftermiddag.
– side 16 og 17: Der er 6 billeder som står rodet. I skema på skal man skrive den rækkefølge som billederne følger fra morgen, over middag til nat.